Kunskap och erfarenhet ger dig bra förutsättningar

Kontakta oss

Safe Return Asset Management Nordic

Exeger - Det kom ett mail

Smiley

Exeger - Det kom ett mail

Datum: 26 januari 2024

Nyligen fick jag - och kanske även några av er - ett mail från Tomas Björklund, som befinner sig på resande fot i USA. Vi tänkte att det kunde få bli ett spännande blogginlägg för alla er som kanske inte fick mailet.

De flesta av oss känner säkert till Tomas Björklund redan, men för er som inte gör det: Tomas var en gång i tiden med om att starta och driva mäklarfirman Matteus, men har under de senaste åren främst gjort sig ett namn som investerare i start-up bolag. Vi gjorde en intervju med Tomas nyligen, där han berättar om sina erfarenheter som start-up investerare. Den artikeln hittar du här: Om att kyssa grodor.

Mailet vi fick handlar om hans bevakning av Exeger under den stora CES-mässan i Las Vegas. Ja, ni får läsa själva . . .

Ces

Hej!

Nyligen åkte jag över och deltog i Consumer electronics mässan i Las Vegas, som avslutades i fredags. Mässan är enorm med drygt fyra tusen företag representerade och 130 000 besökare. Besökarna var uteslutande branschfolk. Allmänheten och den finansiella sektorn hade inget tillträde. Med undantag av mig själv och några trogna Exegerianer.

las vegas

Exeger hade en väldigt snygg och stor monter med en strid ström av besökare. Enbart första dagen hade man 70 affärsmöten och det lugnade inte ner sig förrän på fredag eftermiddag. I torsdags hade VD [Giovanni Fili] gjort helt otroliga 39 media intervjuer. Exegers monter, där man hade med alla Powerfoyle integrerade produkter som annonserats plus lite till, blev en av de allra största attraktionerna på mässan.

Affärssidan rapporterade att produktreleaser tillsammans med 3M och Phillips har fått tveksamheten hos kunderna försvinna. Phillips visade upp en fjärrkontroll och ett par hörlurar. 3M visade sitt avancerade headset, som de jobbat på i fyra år tillsammans med Exeger för att få fram. Enligt deras representant i montern så är dessutom fler produkter på gång.

3M

De nya avtal som Exeger nu tecknar kommer inte att synas på marknaden under 2024, men en del av det som avtalats kommer att dyka upp i nyhetsflödet. Man får räkna med minst 12 månader från underskrift till produkt release. Wall Street Journal är redan ute med en artikel [som vi tyvärr inte kan länka till, men för den som vill leta själv lyder rubriken:]

What if You Never Had to Charge Your Gadgets Again?

Indoor solar power technology is finally becoming available;
Some devices no longer need batteries at all

Den är inte 100% korrekt och det kommer förhoppningsvis en rättelse. Till exempel så talar man där om konkurrenten Ambient och man får uppfattningen att även de har en böjbar solcell. Så är det inte, utan Ambients solcell är en solcell på glas.

Sharp nämns också i artikeln. De är egentligen inte konkurrenter, som jag ser det. De har en solcell med traditionella silverlinor som är för fula för att kunna användas i konsumentelektronik. Mitt intryck är att de gett upp när det gäller att integrera egenproducerade solceller i konsumentelektronik.

new york

I övrigt så vill jag säga att det är ett oerhört hårt jobbande team Exeger har. Det var 24 personer på plats och affärsmöten pågick hela kvällarna. Direkt efter stängningen i fredags, så gjorde sig nyckelmedarbetarna redo för transport till New York och National Retailers Conference. Där har man ingen egen monter, utan man kommer att jobba tillsammans med SES-imagotag, eller Vusion som de döpt om sig till. Den stora kunden för SES-imagotag är Walmart. Det ska bli spännande att höra hur Exegers samarbete med Vusion och Walmart går.

Hälsningar

Tomas Björklund

Vår kommentar:

Tomas berättar att både Philips och 3M deltog aktivt i Exegers monter under CES-mässan. Det måste tolkas som att båda dessa företag och andra stora leverantörer av konsumentelektronik redan har hårdtestat Powerfoyle, med positivt utfall. Så numera kan vi nog lugnt utgå från att tekniken håller vad den lovar.

Själva har vi testat hörlurarna från både Adidas och Urbanista och finner dem hålla fullgod kvalitet och bra ljud för priset (ca. 2000 kronor). Laddningen, via Exegers solcell, samt strömförbrukningen, är också till belåtenhet. Som hörlurar betraktat är de just inget extra (som ett par standard Marshall lurar ungefär), förutom då den smarta, trådlösa laddningen.

Beträffande bolaget tror vi det har stor potential, även om allt inte skulle gå exakt enligt en ideal plan eller dra ut på tiden. Nackdelen är att Exeger själv inte äger några av de produkter solcellerna appliceras på. Det gör att man kanske sitter lite i knät på andra bolag, som också behöver leverera enligt plan. Till exempel så testar man, som sagt, nu prisetiketter, tillsammans med Walmart och SES-imagotag, i 500 Walmart butiker. Går det sedan som förväntat finns det cirka 11000 Walmart butiker att fylla - för att inte tala om alla övriga världens butikskedjor. Men samtidigt har dock SES-imagotag problem med att leverera själva etiketterna.

Långsiktigt positivt, således. Men “lång sikt” kan lätt flyta över i “längre sikt än befarat”, på grund av kortsiktiga utmaningar. Med det sagt, inom Exeger är i alla fall optimismen stor. Något som inte minst indikeras av bygget av en ny fabrik, som beräknas höja nuvarande produktionspotential från 250 tusen m2 till 2,5 miljoner m2.

Thomas Sjövy

Har du frågor eller kommentarer hör av dig till: redaktionen@safereturn.se

På vår hemsida använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.