Kunskap och erfarenhet ger dig bra förutsättningar

Kontakta oss

Safe Return Asset Management Nordic

Corona, Fåfänga och Global ekonomi

Corona, Fåfänga och Global ekonomi

Corona, Fåfänga och Global ekonomi

Datum: 9 mars 2020

Efter ett liv med batteridrivna quartsur runt handleden fick jag i höstas för mig att jag behövde en ny “riktig” klocka, med självdragande mekaniskt urverk. Jag började shoppa runt på nätet och kom på att jag särskilt tilltalades av formspråket kring Rolex Submariner, samtidigt som jag snubblade över konceptet med så kallade hommage-klockor, och så föddes ett nytt sätt att odla fåfängan...

Rolex, Safe Return, Corona, aktier, blogg

Nu har jag köpt två äkta Swiss Made klockor från ett tyskt företag som heter Steinhart. Det ena uret är en homage till Rolex Submariner från 80 talet, och det andra en hommage till Rolex första GMT modell från 1955 (i sin tur baserad på den tidens Submariner modeller). Men med två klockor kändes det som om det “fattades” en tredje för att komplettera samlingen. Nu “behövde” jag även en så kallad Daytona (en Rolex med inbyggt tidtagarur) av rätt design från rätt era.

Det är svårare att hitta hommager av bra kvalitet med inbyggt tidtagarur, eftersom det rör sig om mer komplicerade urverk, som är dyrare att tillverka. För att håller nere priset är dessa hommager ofta hybrider, innehållande både ett quarts- och ett mekaniskt urverk, så ofta blir dom alldeles “för billiga” eller “för dyra” även om kvaliteten är genomgående god relativt priset. Till slut bestämde jag mig för att “tills vidare” nöja mig med en billig variant, som fått goda recensioner på YouTube. Det fick bli en klocka från Parnis i Hong Kong, som är en stor kinesisk tillverkare av just hommage-klockor, med mekaniska urverk från Seiko och Miyota.

Corona, virus, Safe Return, aktier, blogg

Så kom jag alltså personligen att “drabbas” av coronavirusets härjningar med ett eget litet lyxproblem. Normalt tar det nämligen endast ca 3-5 dagar att få hem något från typ Hong Kong eller Singapore, men klockan fastnade någonstans på vägen. Tydligen går fraktflygen och kontainerskeppen mellan Kina och Europa närmast tomma eller halvtomma just nu, eftersom det kinesiska transportnätet har tappat tempot eller helt slutat fungera.

Corona, Safe Return, Fartyg, aktier

De rent mänskliga aspekterna med sjukdom, död, sorg och tragedi icke att förglömma...

Då jag själv tradade och förvaltade en fond gjorde jag det på strikt tekniska och systematiska grunder så att faktiskt bry sig om den här typen av nyheter är lite nytt för mig, men när man sitter med sitt eget lilla isolerade lyxproblem är det värt att påminna sig att det summerade värdet av alla försenade leveranser av lyxprodukter växer snabbt till enorma proportioner som i sin tur ger upphov till kaskader av ekonomiska snöbollseffekter. När jag skriver dessa rader en fredag förmiddag har börsen återhämtat sig något under veckan, efter att ha fallit ca 12 procent från sin högstanotering tidigare i år.

– Från finansmarknadens synvinkel har det aldrig varit frågan om antalet dödsfall. Det handlar rent krasst om de negativa ekonomiska konsekvenserna av att man stänger fabriker, städer och länder och säger åt folk att stanna hemma, sa Martin Guri, chefsstrateg på analysfirman Kepler Cheuvreux, till svt nyheter.

– Kina är världens fabrik. Nästan alla stora företag har leverantörer eller underleverantörer i Kina. Om man sätter upp gränser för rörligheten där är det allvarligt, sa Peter Malmqvist, välkänd oberoende finansanalytiker, till SvT Nyheter. Peter Malmqvist menar att nedgången på aktiemarknaden är en direkt konsekvens av coronavirusets utbredning vilket skapas av en oro över begränsningar i Kina.

Safe Return, Corona, Global ekonomi, aktier, Donald Trump, Mike Pence

12 procent från sin högsta notering är också vad SP500 index hittills fallit med innan det återhämtat sig något. Enligt Wall Street Journal motsvarar det en minskning av det totala börsvärdet motsvarande ca 3,5 biljoner dollar. Så det är inga småpengar ett “litet” virusutbrott kan kosta i dagens tätt sammanflätade värld av globaliserad handel och transport.

– Det kommer inte att lugna sig förrän vi ser att världen som helhet lyckats stabilisera situationen, säger vår förre finansminister, Anders Borg till svt nyheter, och konstaterar även att vi står inför en väldigt slagig börs.

Om jag själv får återbesöka min roll som den makroorienterade tekniska analytiker jag en gång var, är min egen erfarenhetsbaserade analys att den rekyl uppåt vi sett de senaste dagarna endast utgör en så kallad “dead-cat bounce”, och att nedgångarna därefter kommer att fortsätta ner mot 2600-2800 (motsvarande ca 20-25 procent) på SP500 index.

S&P 500, Safe Return, USA börsen, aktier

På stockholmsbörsen skulle detta kunna motsvara ca. 240-nivån för OMX GI, vilket skulle ge en total nedgång om ca. 25 procent. Men ta det med en nypa salt. Jag är trots allt ganska rostig som analytiker numera.

Min kollega här på Safe Return, Anders Haglund, nämner dock följande tänkbara scenario:
– Kortsiktigt är läget negativt, och det kommer antagligen att vara stora kast mellan hopp och förtvivlan. På längre sikt, när smittspridningen betraktas ha kulminerat och hamnat mer under kontroll, så kan troligen alla stimulanser och räntesänkningar snarare ge en extraskjuts åt tillväxten.

Så sitt lugna i båten ett tag och var beredda när stormen bedarrar. Jag förmodar att min egen fåfänga leder mig till att dra mitt strå till stacken genom att jag beställer en klocka till. Dock inte från Kina.

Thomas Stridsman Sjövy

Har du frågor eller kommentarer hör av dig till: redaktionen@safereturn.se

På vår hemsida använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.